End of support policy: welke versies van SketchUp worden nog ondersteund?
Na verloop van tijd werken dingen soms gewoon niet meer zoals vroeger. Misschien zijn er beveiligingsproblemen, of misschien werken dingen gewoon niet meer. Als dat gebeurt, is het tijd om verder te kijken. Daarom heeft SketchUp een End of Support beleid voor oudere versies van SketchUp.
Wat is End of Support?
End of Support heeft invloed op alle SketchUp producten die op uw desktop PC of Mac geïnstalleerd zijn. Wanneer "End of Support" plaatsvindt, gaat het product dat u gebruikt van "Supported" naar "Unsupported". In de toekomst zullen SketchUp desktop producten niet meer ondersteund worden op 31 januari van het derde jaar na het releasejaar van het product. Bijvoorbeeld, SketchUp 2022's End of Support datum is 31 januari 2025.
Waarom een beleid voor het einde van de ondersteuning?
Bij SketchUp zetten ze zich in om een uitstekende ervaring te bieden aan haar gebruikers. Dit betekent:
- Producten leveren die consistent en betrouwbaar werken.
- Producten en functies aanbieden die u en uw gegevens bij gebruik veilig houden.
- Producten leveren die voldoen aan de behoeften van de hedendaagse praktijk.
- Door de ondersteunde versies van SketchUp te beperken, kunnen zij een betere ervaring bieden aan klanten die ondersteunde versies gebruiken.
Word ik ondersteund?
SketchUp zal altijd communiceren welke versies zij op dit moment ondersteunen. In About SketchUp kunt u controleren welke versie van SketchUp u gebruikt. Voor Windows gebruikers vindt u About SketchUp in het Help menu. Voor Mac gebruikers opent u About SketchUp vanuit het SketchUp menu.
Oudere versies van SketchUp bevatten het jaartal in hun naam, en SketchUp versienummers beginnen altijd met het jaar waarin die versie is uitgebracht. De standaard End of Support datum voor die versie is drie jaar na het getoonde jaar.
Bijvoorbeeld, in SketchUp 2022 ziet u dat het versienummer begint met 22. Daarom is de End of Support datum van SketchUp 2022 31 januari 2025.
De onderstaande tabel vermeldt wanneer End of Support zal plaatsvinden voor verschillende versies van SketchUp.
Versie 2020 en eerder 2021 2022 |
End of Support datum 31 Januari 2023 31 Januari 2024 31 Januari 2025 |
Mijn versie wordt niet ondersteund. Wat nu?
Als u een niet-ondersteunde versie van SketchUp gebruikt, kunt u het volgende verwachten:
- Sommige basisfuncties van SketchUp zullen niet beschikbaar zijn.
- Extensies functioneren mogelijk niet meer zoals bedoeld of werken helemaal niet meer.
- Wanneer u SketchUp support aanvraagt, zal uw reseller u altijd vragen te upgraden naar een ondersteunde versie voordat u verdere assistentie verleend wordt.
Niet-beschikbare functies in niet-ondersteunde versies
Alle desktop versies van SketchUp werken met zogenaamde "Web Services". "Web Services" zijn SketchUp functies die een internetverbinding nodig hebben om te werken. Veel van deze functies draaien binnen een ingebouwde webbrowser in SketchUp.
De ingebouwde webbrowsers in oudere versies van SketchUp zijn verouderd en kunnen niet worden bijgewerkt, waardoor het moeilijk is om de kwaliteit van de service of de veiligheid te handhaven wanneer ze worden gebruikt. Hierdoor werken functies die webservices vereisen niet meer in niet-ondersteunde versies. Voorbeelden hiervan zijn:
- 3D Warehouse
- Extension Warehouse
- Add Location
- Generate Report
- Sefaira
- Live components
- Trimble Connect
Uitbreidingen en niet-ondersteunde versies
Veel extensies gebruiken ook ingebouwde webbrowsers, en deze hebben vaak dezelfde bovengenoemde uitdagingen. Aangezien SketchUp evolueert, kunnen extensies die gemaakt zijn om met de meest recente versie van de desktop te werken, mogelijk niet met oude versies werken.
Hoe u uw versie van SketchUp kunt upgraden naar een ondersteunde versie
SketchUp moedigt desktop gebruikers aan om ondersteunde versies van SketchUp te gebruiken. Niet alleen krijgt u toegang tot de meest recente functies en verbeteringen, het gebruik van een ondersteunde versie van SketchUp helpt ervoor te zorgen dat uw SketchUp ervaring zo veilig mogelijk is.
SketchUp Pro en Studio abonnees
Uw abonnementen omvatten ondersteunde versies van SketchUp Desktop. Download en installeer de meest recente versie van SketchUp hier.
Hoe weet ik of ik geabonneerd ben?
Controleer uw Trimble Account Management Portal. Nadat u bent ingelogd, selecteert u Plan Settings om uw abonnementen te bekijken. Als u SketchUp Free ziet, gebruikt u de gratis versie van SketchUp en heeft u geen abonnement.
Geen abonnee?
Ondersteunde versies van de SketchUp desktop software zijn inbegrepen bij de volgende abonnementen:
- SketchUp Pro
- SketchUp Studio
- SketchUp for Higher Education
Wat als ik een licentiesleutel gebruik om toegang te krijgen tot SketchUp?
Licenties voor oudere versies van SketchUp, ook wel bekend als een perpetual of "classic" licentie, voorzien gebruikers van een licentiesleutel voor die specifieke versie van SketchUp. Classic licenties zijn alleen geldig voor de versie die is aangeschaft. Heeft u een classic licentie en wilt u upgraden naar de huidige versie van SketchUp, dan dient u een SketchUp Pro of SketchUp Studio abonnement aan te schaffen.
Wat als ik niet degene was die SketchUp op deze computer heeft geïnstalleerd?
Het kan zijn dat u een computer gebruikt waarop u SketchUp niet zelf heeft geïnstalleerd. Bijvoorbeeld:
- U gebruikt SketchUp in een computerlokaal voor hoger onderwijs.
- U werkt in een groter bedrijf dat licenties verdeelt over machines
In deze gevallen heeft uw bedrijf of instelling wellicht een recentere versie beschikbaar waarnaar u kunt updaten. Neem contact op met uw beheerder voor meer informatie.
Opmerking: SketchUp Go en SketchUp Free bieden GEEN toegang tot de Desktop client.