SketchUp Pro is ... "3D voor Iedereen!" Maar natuurlijk is het voor een aantal doelgroepen extra geschikt. Wij hebben hier enkele praktijkverhalen opgenomen ingedeeld in een aantal categorieën die optimaal profiteren van de prijs-prestatie verhouding van SketchUp Pro. |
Klik op de onderstaande branches voor de verschillende toepassingen en voorbeelden van SketchUp Pro in de praktijk.
Voor projectontwikkelaars Van der Heijden en Van der Maazen heeft Kite Concepts een videopitch ontwikkeld waarin het nieuwe wonen wordt uitgelegd. De videopitch is bedoeld om de gemeente er van te overtuigen dat Hoeve 3 het beste bouwproject is voor de kavels die worden vrijgegeven. Hoeve 3 is een woonconcept wat alle woontrends op economisch, sociaal en duurzaam gebied omvat. De video geeft een helder en duidelijk beeld van alle mogelijkheden en voordelen die het nieuwe wonen in Hoeve 3 biedt. De woningen zijn door een architect in Sketchup ontworpen en Kite Concepts heeft de volledige videoproductie van tekst tot animatie verzorgd.
Kite Concepts
+31(0)6-23962497
www.kiteconcepts.nl
info@kiteconcepts.nl
Architektenburo Veldman | Rietbroek | Smit
In opdracht van de Gemeente Leiden heeft Architektenburo Veldman | Rietbroek | Smit onderzoek gedaan naar de eind 19e eeuw, begin 20ste eeuw aanwezige winkelpuien op de Prinsessekade en de Turfmarkt. Ook hebben ze de hoeken van de Haarlemmerstraat met de Prinsessekade onderzocht.
De oude situaties hebben ze gedetailleerd in 2D en in een 3D model uitgetekend met SketchUp Pro. De gemeente wil de winkeliers van deze en andere winkelstraten in de stad stimuleren om hun winkelpuien terug te brengen naar de oude staat.
De beelden zijn gereconstrueerd met behulp van oude foto's en deze tekeningen laten een veel rijker gedecoreerd straatbeeld zien. Veelal zijn natuurstenen en (blank) houten puien en elementen zichtbaar.
architektenburo Veldman | Rietbroek | Smit bv
Vollersgracht 23
2312 VK LEIDEN
T | 071 - 513 00 28
F | 071 - 513 23 16
www.veldmanrietbroeksmit.nl
buro@veldmanrietbroeksmit.nl
Joris van Veen, Remon Slotman en Jan de Vries mochten samen als onderdeel van hun afstudeertraject een compleet melkveebedrijf ontwerpen en zijn hiermee afgestudeerd aan de AERES Hogeschool te Dronten. Niet alleen de tekening, maar ook de economie, logistiek, inzet van arbeid, managementstijl, praktische werkbaarheid en de technische resultaten waren een onderdeel van het ontwerp. Al deze verschillende aspecten zijn samengekomen in een uitgebreid 3D model, waarvoor uiteraard SketchUp Pro gebruikt is. In deze case legt Joris van Veen uit waarom ze tot dit specifieke ontwerp zijn gekomen.
“Ons uitgangspunt was een melkveebedrijf op het zuidereiland van Nieuw-Zeeland dat besloot om de 1.500 melkkoeien niet meer jaarrond buiten te houden, maar om een stal te bouwen waarin de koeien gehuisvest kunnen worden. Dit betekent dat de gehele bedrijfsopzet verandert en die verandering hebben wij uitgedacht. Ons doel was om met hetzelfde aantal koeien een aanzienlijke melkproductie-stijging te realiseren.”, vertelt Joris.
Op naar de tekening. “Om het bedrijf heen ligt circa 800 hectare waarop zowel gras als maïs verbouwd kan worden. De 800 hectare die om het bedrijf heen ligt biedt meer dan voldoende opties voor het samenstellen van een efficiënte beweiding én een wisselteelt tussen gras en maïs. De ronde vorm van het land heeft te maken met de beregeningsinstallatie die in de zomer nodig is en vanuit het centrale punt van het bedrijf zal rondgaan.”
Om 1.500 koeien te kunnen huisvesten hebben de studenten ervoor gekozen om drie stallen voor 500 koeien te bouwen, die op een efficiënte manier met elkaar verbonden zijn. “Bij de stallen zijn verschillende kuilplaten gebouwd voor de opslag van gras- en maiskuil. Dit biedt het bedrijf voldoende opslagcapaciteit. De melkstal is centraal gelegen op het boerenbedrijf en ingericht op een efficiënte manier die vaker voorkomt in Nieuw-Zeeland. In de melkstal worden koeien gemolken, kunnen behandelingen uitgevoerd worden en is er de mogelijkheid om koeien te separeren. Alle handelingen met koeien op het bedrijf worden rond de melkstal uitgevoerd en in de drie grote stallen worden de koeien voor de rest met rust gelaten. De ronde wachtruimte kan meer dan 500 koeien houden en kan met de beweegbare hekken meerdere groepen tegelijk houden waardoor het wisselen van groepen snel gaat en er efficiënt gemolken kan worden. Bij de melkstal zijn tevens meerdere tarwesilo’s aanwezig om in bulk tarwe op te kunnen slaan.”, vervolgt van Veen.
“Om zo goedkoop mogelijk te bouwen is de centrale drijfgang tussen de stallen en de melkstal niet overkapt en slechts voor de helft onderkelderd. Dit betekent dat er beperkte mestopslag aanwezig is op het bedrijf. In combinatie met de mestscheider en bijbehorende mestsilo voor dunne fractie en mestplaat voor dikke fractie zou dit voldoende zijn voor 2 maanden. De opslagcapaciteit kan uitgebreid worden door het plaatsen van een extra silo. De dikke fractie uit de mestscheider wordt in de stallen gebruikt als beddingmateriaal in de ligboxen.”
De stallen zijn ontworpen voor een hoog dierwelzijn, lage bouwkosten en een goede praktische werkbaarheid. De vrije overspanning van 34 meter geeft overzicht en draagt een dak van golfplaten. “De open zijkanten en nok moeten zorgen voor voldoende natuurlijke ventilatie in de zomer. Bouwen met hout in plaats van metaal is een keuze die vooral de uitstraling ten goede komt. De gehele stal is gebouwd naar Nederlandse maten en adviezen.”, aldus Joris van Veen.
“Ondanks dat de koeien in Nieuw-Zeeland kleiner zijn dan in Nederland, moet dit bedrijf grotere koeien gaan fokken om een productiestijging te kunnen realiseren. Hierbij bieden de stallen de mogelijkheid om de grotere koeien te beschermen tegen de hitte in de warme Nieuw-Zeelandse zomers.”
Bij het bouwen van de stal is niet meer beton gebruikt dan nodig om de kosten zo laag mogelijk te houden: “De dichte vloer en het buizenvoerhek zijn zowel vanuit kostenoogpunt als dierwelzijnsoogpunt geplaatst. In de stal is voldoende ruimte voor de koeien om te bewegen en er zijn meer dan voldoende drink en voederplaatsen aanwezig. De oversteken zijn afsluitbaar met buizen waardoor werknemers gemakkelijk koeien naar de melkstal kunnen drijven. De ligboxen zijn diepstrooiselboxen die worden gevuld met gescheiden mest wat voor de koeien zeer comfortabel is. Koeverkeer is in deze stallen makkelijk te regelen waardoor er efficiënt gewerkt kan worden.”
Joris van Veen geeft aan dat hij nog pagina’s kan doorgaan over hoe dit ontwerp is opgezet en aan welke details allemaal zijn gedacht. “Het was een prachtig project om aan te werken en hopelijk inspireert het medestudenten en boerenbedrijven bij het ontwerpen van nieuwe dingen.”, sluit hij af.
BIM in SketchUp met de IFC export plugin van VolkerWessels
Veel mensen vinden SketchUp Pro niet geschikt voor BIM, maar is dat eigenlijk wel zo? Stijn van Schaijk, BIM Procesmanager bij Stam + De Koning Bouw bv (onderdeel van VolkerWessels), is reeds meerdere jaren gebruiker van SketchUp Pro en is binnen VolkerWessels één van de aanjagers om SketchUp Pro juist meer en meer in de BIM workflow op te nemen. Binnen Stam + De Koning Bouw bv maken ze momenteel op verschillende manieren gebruik van SketchUp Pro:
- Het maken van analysemodellen van gebouwen voor het bepalen van hoeveelheden en bouwmethoden;
- Het maken van bouwplaatsmodellen ter communicatie met VolkerWessels Materieeldienst en om de dagelijkse voortgang op de bouwplaats te managen.
OpenBIM bij VolkerWessels en Stam + De Koning
Stijn van Schaijk: “Bij VolkerWessels zijn we heel erg op OpenBIM georiënteerd. Op alle bouwprojecten wordt met OpenBIM bestandsformaten gewerkt. SketchUp Pro is een van de tools waarmee we OpenBIM modellen creëren. Daarnaast gebruiken we nog heel veel andere tools, zoals Revit en Tekla. We merken dat het bij al die tools heel specialistisch werk is om een model te maken en dat de drempel voor het creëren van 3D content vrij hoog ligt. Met SketchUp Pro wordt die drempel weggenomen. De eerste stap naar 3D is bij ons dus heel vaak SketchUp. Waar je bij SketchUp alleen tegen aanloopt is dat je heel goed 3D geometrie kunt creëren, maar er heel weinig informatie aan kunt hangen. Als je met BIM aan de slag gaat, is deze informatie soms belangrijker dan de geometrie zelf. Als we bijvoorbeeld een torenkraan intekenen, maken we alleen een versimpeld en praktisch model en geven we in de informatie aan welk type kraan het is.”
Op dit moment is de standaard IFC export vanuit SketchUp Pro helaas niet toereikend genoeg. Omdat er toch een sterke behoefte is om deze informatie wel te koppelen heeft Jan Brouwer in opdracht van VolkerWessels de IFC Manager voor SketchUp Pro ontwikkeld, die voor iedereen gratis toegankelijk is. Hiermee kan de gewenste informatie gemakkelijk aan de objecten gehangen worden en hierdoor kan men flexibel zijn in het gebruik van de verschillende tools. “Je modelleert iets in SketchUp, exporteert naar IFC en de calculator gebruikt dit om hoeveelheden te bepalen met bijvoorbeeld Vico of Solibri. Hierdoor is de informatie in het model herbruikbaar in alle fases van het project en hoeft deze niet door iedereen opnieuw ingevuld te worden. De output moet dus wel consistent zijn, anders loop je constant achter de feiten aan. Dat is de kracht van BIM en daarom ook de reden dat we deze plugin voor SketchUp hebben laten ontwikkelen.”, aldus Van Schaijk. “Door gebruik te maken van speed modelling, oftewel door goede software en goede bibliotheken te gebruiken, kunnen we heel snel modelleren en hiermee analysemodellen maken waar vervolgens de besluitvorming in het project op wordt gebaseerd.”
Snel scenario’s evalueren en uitrekenen door een gestroomlijnde workflow
In de planvoorbereiding en -ontwikkeling maken ze bij Stam + De Koning veel gebruik van SketchUp Pro, zoals bijvoorbeeld bij de herbestemming van het gebied Strijp-S in Eindhoven. “We openen dan het gebiedsmodel in SketchUp Pro. Hierin staan alle gebouwen ingetekend, zowel de bestaande bebouwing als de toekomstige plannen. Wij combineren alle informatie en modellen die door de verschillende partijen zijn aangeleverd. We gebruiken het model om te communiceren met alle betrokkenen, zoals opdrachtgevers en gemeenten. We tekenen dan een toren in en zetten dan de SketchUp plugin Enscape aan om de opdrachtgever de toren in Virtual Reality te laten verkennen en evalueren. Hierbij kunnen we dan snel schakelen tussen verschillende opties, zoals bijvoorbeeld de hoeveelheid verdiepingen die het gebouw zal gaan krijgen. In een traditioneel proces was je daar weken mee bezig om alle betrokkenen op één lijn te krijgen, nu kan het direct gevisualiseerd worden compleet met een omgevingsanalyse, zonnestudie, schaduwval, e.d. Als we dan de massa van de toren hebben bepaald, werken we het gebouw verder uit in onderdelen die voor onze calculatie belangrijk zijn. Dit zijn nog steeds heel primitieve modellen die per verdieping worden hergebruikt, maar die wel alle Basis ILS eigenschappen hebben zoals de juiste classificatie, NL-SFB code en materiaal. Zo kun je heel snel een gebouwmodel opstellen en deze exporteren als IFC. Vervolgens kan de IFC export worden geopend in Solibri om de hoeveelheden van het gebouw te bepalen. Doordat alle data juist geclassificeerd is, is de export van hoeveelhedenstaten vanuit Solibri naar Excel nog steeds valide. Als laatste stap laten we dan onze macro’s in Excel erop los om de prijs te berekenen. Waar dit normaal enkele weken duurde, kunnen we dit nu direct in de sessie met de opdrachtgever berekenen.”
Trimble Connect voor beter bouwplaatsmanagement
Als de bouw dan van start gaat, is het van belang een goed bouwplaatsmodel te hebben. Voor het opslaan, delen en beheren van de diverse bouwplaatsmodellen maken ze bij Stam + De Koning fanatiek gebruik van Trimble Connect en SketchUp Pro. De praktische bouwplaatsmodellen bevatten vaak heel simpele objecten, maar die wederom de juiste informatie bevatten zodat de materieeldienst kan zien welke componenten er nodig zijn. Als de componenten vervolgens worden afgeleverd, weet zelfs de portier bij de keet waar de spullen neergezet dienen te worden. Ze hebben hierbij alle componenten in SketchUp Pro ingetekend en geven per dag aan waar iets hoort komen te staan. Iedereen op de bouwplaats kan dan op de iPad inloggen via Trimble Connect en in het model kijken waar het benodigde materiaal heen moet. “De uitvoerder kan dan eens in de zoveel dagen het SketchUp model openen, componentjes weer kopiëren naar de juiste plek en voorzien van notities van wat er gebeurd is. Zodoende weet iedereen wat de status is, welk materieel er weer nodig is en waar het materieel dient komen te staan. Zo wordt de bouwplaats bijna dagelijks dynamisch bijgewerkt. Dat is wel wat anders dan het A3-tje wat er vroeger in de keet hing, waar het met potlood werd ingetekend en de volgende dag weer werd uitgegumd. Nu kan iedereen inloggen en zien wat de status is, door SketchUp Pro en Trimble Connect.”
“SketchUp is nu nog een klein onderdeel van onze workflow, maar de invloed wordt met de dag groter doordat het zo toegankelijk is. Veel van wat Trimble doet, sluit aan op onze visie. Bij andere software-ontwikkelaars doen ze ook echt supergave dingen, maar is het vaak allemaal net iets meer gesloten.”, sluit Van Schaijk af.
Over Stam + De Koning bv
Stam + De Koning is een bouwbedrijf dat voornamelijk opereert in de regio Eindhoven. Met ruim honderdtwintig mensen ontwikkelen en realiseren ze sinds 1987 uiteenlopende projecten op het gebied van wonen, werken en transformeren. Dat doen ze voor gemeenten, corporaties, zorginstellingen en andere opdrachtgevers. De projecten zijn uitdagend, veelomvattend en complex. Trajecten waarbij het aankomt op innovatief vermogen en organisatietalent.
Over Stijn van SchaijkStijn van Schaijk (LinkedIN) is BIM Procesmanager bij Stam + De Koning Bouw bv, een werkmaatschappij van VolkerWessels. Stijn heeft sinds 2016 een master in ‘Construction Management and Engineering’ aan de TU Eindhoven en is na het behalen van zijn master aan de slag gegaan bij Stam + De Koning. Tijdens zijn studie heeft hij reeds werkervaring opgedaan als BIM consultant bij BASED BIM en bouwkundig medewerker bij Hendriks Bouw en Ontwikkeling. |
"Als tevreden gebruiker stuur ik u twee plaatjes als bijlage van een project wat met Sketchup Pro tot een groot succes is geworden. Bij de inspraak met de bevolking hebben we het ontwerp getoond in een animatie. Iedereen was razend enthousiast. Uiteindelijk is het eindresultaat zeer dicht bij het Sketchup-ontwerp gebleven."- Kristian Dekker Gemeente Dalfsen
Bron: showcase.sketchup.com
Naam: Locatie: Wat: | Keith Whipple Naples, Verenigde Staten Ontwerp van een zwembad op basis van Balinese invloeden |
Keith Whipple is een landschaps- en tuinarchitect die voornamelijk zwembaden ontwerpt voor klanten. Omdat hij in het warme Florida woont, besloot Whipple een zwembad voor zijn eigen familie te ontwerpen. Daarnaast is het altijd warm in Florida, waardoor tropische planten het hele jaar doorgroeien. Als laatste heeft het huis veel Aziatische invloeden, waardoor Whipple besloot dit alles door te voeren in het ontwerp van het zwembad in zijn tuin.
Maar wat is nu een Aziatisch zwembad? Voor inspiratie heeft Whipple gekeken naar Bali. Balinese tuinen bevatten bijna altijd water en die waterpartijen zijn meestal geometrisch en beschikken over sterke architectonische lijnen en verhoudingen. Doordat alles verhoogd is (het zwembad, de spa en de veranda), heeft de tuin veel meer impact dan een "plat ontwerp".
Om het potentieel van het Balinese zwembad te illustreren, heeft Whipple SketchUp gebruikt. Het SketchUp model bevatte eveneens het huis van Whipple, om te kunnen zien wat voor uitzicht je vanuit het huis hebt. Het model hielp met de bevestiging dat het verhogen en de verticale lijnen niet te abrupt zouden worden.
Bron: showcase.sketchup.com
Naam: Locatie: Wat: | Ferry Sugianto Bali, Indonesië Conceptueel interieurontwerp voor een residentie in Kuta, Bali. |
Dit is een interieurontwerp voor een residentie in Kuta, gelegen op het Indonesische eiland Bali. De residentie is oorspronkelijk ontworpen door de eigenaar en Ferry Sugianto heeft bij het herontwerp ervan er zijn eigen moderne draai aangeven, Voor het modelleren gebruikte hij uiteraard SketchUp en voor het creëren van de gewenste realistische effecten gebruikte hij V-Ray for SketchUp.
Bron: showcase.sketchup.com
Naam: Locatie: Wat: | Yiannos Vrousgos New York, Verenigde Staten Ontwerp van een ES modewinkel |
Het ontwerp van de winkel is gebaseerd op elementen uit de oorpsronkelijke winkel en is een voorstelling van door de mens gemaakte materialen die door de natuur worden opgeslokt. De klimopmuur is een eerbetoon aan de oorspronkelijke winkel en toont de harmonieuze impact van de natuur die de door de mens gecreëerde omgeving overneemt. De kroonluchter van Murano glas speelt ook in op het aspect mens vs. natuur.
Het leidingsysteem in de winkel heeft meerdere doeleinden. Zo dient het niet alleen als de behuizing voor verlichting, maar dient het ook om de looprichting in de winkel aan te geven en de klant langs alle aanwezige goederen te leiden.
Bron: showcase.sketchup.com
Naam: Locatie: Wat: | Andy Walmsley Las Vegas, Verenigde Staten Productieontwerp van de American Idol set |
Voordat Andy SketchUp ontdekte, had hij al een aantal jaren de set van Fox' American Idol ontworpen, op basis van karton schaalmodellen en potloodtekeningen. Voor het zevende seizoen van American besloot Andy Sketchup te gaan gebruiken, omdat hij daar zichzelf eindelijk 'vaardig genoeg' voor achtte. Hierbij had Andy nog niet in de gaten dat het model zo succesvol zou zijn dat het zelfs de Emmy Award voor productieontwerp zou winnen.
Andy heeft een designstijl die gebaseerd is op bochten en glooiende vormen. In eerste instantie was dit voor hem een uitdaging in SketchUp, maar na een beetje oefening kon hij elke vorm die hij maar kon bedenken in 3D reproduceren. Sindsdien heeft Andy voor elke show SketchUp gebruikt en hoefde hij gelukkig, naar eigen zeggen, geen schadelijke lijmdampen meer in te ademen:
"Alhoewel het wat dramatisch klinkt, heeft SketchUp mijn leven veranderd. Ik ben nu in staat om ontwerpen voor theatershows, TV-shows, congressen en Las Vegas spektakels in letterlijk een kwart van de tijd te realiseren. Door de snellere workflow kan ik meer projecten op me nemen en ben ik niet meer gebonden aan een fysiek kantoor. Met SketchUp kan ik namelijk overal ontwerpen: in een Starbucks, een hotelkamer en zelfs in mijn auto."- Andy Walmsley
SketchUp Pro wordt veel gebruikt in de gaming industrie. In dit praktijkvoorbeeld komt Robh Ruppel aan bod, ontwikkelaar van de game "Uncharted 2: Among Thieves". Hierin legt Robh uit, hoe hij SketchUp gebruikt voor het creëren van settings voor zijn games.
Van SketchUp tot definitieve game
Robh Ruppel is werkzaam als Art Director bij Naughty Dog, een game-ontwikkelaar in Santa Monica, California. Zijn grootste succes boekte Robh met de game "Uncharted 2: Among Thieves". Hiermee won hij in 2009 de felbegeerde award voor Game van het Jaar. Het meest interessante hieraan is het feit dat Robh heel veel gebruik heeft gemaakt van SketchUp in zijn werk voor "Uncharted 2: Among Thieves".
De eerste keer dat Robh in aanraking kwam met SketchUp was bij Ravensoft, eveneens een game ontwikkelaar. Daar was hij op bezoek en ze lieten hem enkele dingen zien die ze met SketchUp aan het bouwen waren voor een spel. Robh was dusdanig onder de indruk dat hij het programma zelf installeerde en weer begon aan een nieuwe leercurve met nog een programma. Al snel ontdekte hij hoe simpel en krachtig het was. Volgens Robh zal het zeker geen high-end pakketten gaan vervangen.
"SketchUp Pro heeft dusdanige verborgen krachten en mogelijkheden die het modelleren en ontwerpen heel gemakkelijk maken."- Robh Ruppel
Voor Uncharted 2 heeft Robh dus uitvoerig gebruik gemaakt van SketchUp.
"Na het ruwe schetswerk voor de game komt SketchUp aan bod en gaat het echt om het ontwerpen van de game setting. Van "hoe hoog is het plafond?" tot "hoe dik zijn de pilaren?", met SketchUp kan ik pas echt ontwerpbesluiten in de derde dimensie maken. Je kunt namelijk verschillende vormen en proporties snel en eenvoudig in 3D uitproberen." aldus Robh Ruppel.
"Hierdoor wordt het proces van een game ontwikkelen accurater en eveneens veel sneller uitgevoerd. Daarom is SketchUp mijn keuze, gewoon omdat het zo snel en eenvoudig is. Ik kan het ook allemaal opbouwen in Maya, maar in SketchUp gaat het gewoon veel sneller. Ook de export van .obj bestanden is ideaal, omdat andere 3D artiesten mijn ontwerpen direct kunnen gebruiken."
Bekijk hier hoe Robh Ruppel SketchUp Pro inzette om "Uncharted 2: Among Thieves" te ontwerpen:
Bron: showcase.sketchup.com en Bron: www.sketchupartists.org
Bij Stichting AAP geeft men op professionele wijze gestalte aan een ideaal: het verbeteren van het welzijn van misbruikte of afgedankte apen en uitheemse kleine tot middelgrote zoogdieren uit heel Europa. Dat doen zij door enerzijds dieren op te vangen, afkomstig van illegale handel, circussen, proefdierlaboratoria of gewoonweg particulieren. Voor de meeste dieren zoekt Aap wereldwijd een geschikt herplaatsadres in reservaten, dierentuinen of in hun eigen permanente opvang in Zuid-Spanje. Anderzijds werkt AAP aan het voorkomen van welzijnsproblematiek door actief invloed uit te oefenen via beleidsmakers en –beslissers op dit terrein in zowel Nederland als in Europa. Zij werken daarbij actief en op strategisch niveau samen met professionele partijen in binnen- en buitenland. AAP is tevens een internationaal gezaghebbend kenniscentrum.
Aap heeft zo'n 70 mensen in (loon)dienst en ongeveer 100 vrijwilligers, gevestigd op een ruime en moderne locatie, midden in het groen bij Almere. Nergens kun je zo direct het resultaat van het werk zien: elk dier dat Aap onder hun hoede neemt, knapt op. Je treft een hechte professionele groep collega’s: van dierenverzorger tot fondsenwerver, allemaal met hetzelfde ideële doel.
De Technische Dienst zorgt voor het onderhoud van het terrein, de gebouwen en de dierverblijven op het terrein in Almere. De TD werkt middels een klein team met o.a. het Hoofd TD en vakkundige meewerkende voormannen/vrouwen. Bij de TD werken verder voornamelijk mensen via re-integratietrajecten of ex-verslavingszorg. Vrijwel alle medewerkers bij de TD zijn bezig hun leven weer op de rails te krijgen. Stichting AAP helpt ze daar graag bij.
Jan Beeke - meewerkend voorman TD- van AAP vertelt:
"Het team van de TD stemt opdrachten af met de opdrachtgevers van de afdeling Dierverzorging, werkt volgens een lange termijn onderhoudsplan en stemt af met de directie over (bouw)projecten. Omdat een tekening de wensen en ideeën duidelijk kan overbrengen zochten wij een tekenprogramma waarmee wij betrekkelijk eenvoudig 3D tekeningen kunnen maken. In Sketchup Pro hebben wij de oplossing gevonden. Ook de minder technisch geschoolde medewerkers van AAP krijgen direct een goed beeld van de voorstelde oplossingen van de Technische Dienst.
De "vertaalslag" van wens naar product wordt hiermee vrij eenvoudig gemaakt. Doordat er al in de ontwerpfase kan worden meegekeken naar het eindproduct, zijn er geen verrassingen achteraf die gecorrigeerd moeten worden. Dat scheelt veel tijd en geld.
Er zijn verschillende projecten waarbij Sketchup al met succes is gebruikt. Zo is onder andere het ontwerpen en realiseren van een aantal horizontaal rollende schuifluiken tussen de begane grond en de verdiepingsvloer in het Chimpansee Complex gerealiseerd. Omdat de Chimpansees super sterk zijn moet zo’n luik behalve gebruiksvriendelijk en onderhoudsarm, ook "hufter-proof" worden uitgevoerd. Doordat na het eenmalig inmeten in de chimpanseeverblijven er op de millimeter nauwkeurig een ontwerp en bouwtekening gemaakt kon worden, scheelde dat veel pas en aan-pas werk achteraf. Het storen van de dieren werd hierdoor tot een minimum beperkt.
Een ander project was het ontwerpen van een vernieuwde vangkooi. Daarbij hebben wij eerst alle gebruikte profielen en materialen aangemaakt in een bibliotheek. Deze zijn vervolgens gebruikt om de verbeterde vangkooi te tekenen. De vangkooi is mede door dit tekenwerk ruim zes kilo lichter uitgevoerd maar toch steviger en veiliger geworden.
Omdat de tekeningen ook als aanzicht geprint en geëxporteerd kunnen worden, zijn ze ook bruikbaar als professionele "bouwtekening" bij uitbesteding aan constructiebedrijven.
Design8 uit Tiel heeft voor de tweede keer op rij Aap gesponsord met een op maat gesneden tekencursus. Wij vroegen Design8 alleen om een prijsopvraag waarop zij spontaan aanboden om zonder tegenprestatie deze cursus aan AAP te schenken, fantastisch! Met grote regelmaat zetten wij Sketchup Pro nu in en met merkbaar resultaat!
Wij bedanken hierbij het team van Design8 voor de plezierige en professionele samenwerking die wij met hen hebben!"
Reconstructie Apeneilanden krijgt vorm met SketchUp Pro
Jan Beeke, Maintenance Supervisor van stichting AAP Animal Advocacy and Protection, gebruikt al jaren SketchUp Pro om ontwerpen te maken voor de renovatie en nieuwbouw bij Stichting AAP in Almere.
“Op dit moment zijn we bezig met renovatie van Apeneiland Beta, waar binnenkort een groep apen komt die kan zwemmen. Daarom is het nodig de oude hekwerken te vervangen voor duurzame hoge hekwerken met antiklim platen en een afscherming tot op de bodem van het water rondom het eiland.”, aldus Beke.
"Daarvoor was een nieuw ontwerp nodig dat aan veel eisen moet voldoen. Sinds we met SketchUp werken, kunnen we professioneel en relatief eenvoudig een overzichtelijke 3D constructietekening maken en 2D aanzichten voor onze metaalwerkplaats. Vanuit deze 3D tekening maken we daarna in een paar muisklikken een duidelijke videopresentatie voor de dierverzorging. Nog voordat er geld is uitgegeven kunnen ze met elkaar de opties al 'in het echt' zien. En dat bespaart geld en tijd. Voor de leverancier van de hekken kunnen we de tekeningen in alle benodigde formaten exporteren, of intern als PDF voor onze afdelingen zonder tekenprogrammatuur."
"Daarnaast kunnen we tegenwoordig – met soms een beetje hulp van Design8 bv (SketchUp Pro importeur, red.) - professionele tekeningen op schaal aanleveren voor onder andere vergunningaanvragen waar ook weer bijzondere eisen voor gelden. Design8 bv ondersteunt Stichting AAP met een aantrekkelijk aankoopbedrag, helpt ons met vragen over het programma en verzorgt training voor de nieuwste releases van het programma. Omdat Stichting AAP “leeft” van giften, is de steun van Design8 bv dus erg welkom!
"Hoewel vooral in de voorbereiding van de werkzaamheden op de eilanden het maken van tekeningen belangrijk was, zullen we ook in de toekomst voor andere projecten veel plezier hebben van SketchUp Pro!", sluit Jan Beeke af.
Bron: showcase.sketchup.com
Naam: Locatie: Wat: | Graham Roebeck Queenstown, Nieuw-Zeeland Beehive is het winnende sculptuur in de 2011 Formica Formations competitie |
Deze sculptuur was het winnende ontwerp in de 2011 Formica Foundation competitie van Laminex. De briefing van de competitie was simpel: maak een sculptuur van Formica waarop je kunt zitten, liggen en leunen. De Beehave is gemaakt van MDF, Formica laminaat op de verticale aangezichten en bevat bijenwas op de randen voor de finsihing touch. Het weegt maar liefst 150 kilo. Het is een serie van tangents welke op een mooie manier gecombineerd zijn. Het concept is simpel, maar het definitieve ontwerp vereiste diverse weken van verkenning van verschillende opties. De vorm van de stoel is gebaseerd op het plectrum waarmee je gitaar kunt spelen. De wangen van de stoel zijn mooi afgerond om zodoende een soort druppelvorm te krijgen.
De Hengelose Architect E.M. Ensink heeft een passie voor scheepsbouw. Als oefening in SketchUp besloot hij een legende te tekenen: de Bathyscaaf Triëste.
"Ik heb dit vaartuig getekend als “vingeroefening” om SketchUp onder de duim te krijgen. Er zitten nog wel schoonheidsfoutjes in, maar we blijven in ontwikkeling. Ik hoop dat het beeldmateriaal anderen enthousiast maakt voor SketchUp, want je kunt er werkelijk alles mee tekenen!"
© Arch. E.M. Ensink
Landmansweg 168
7557XK Hengelo - Nederland
T. +31(0)74-2912992
Mark Ganzeveld | ontwerp
Mark Ganzeveld van ontwerpburo Mark Ganzeveld | ontwerp is al meer dan 25 jaar bekend met de wereld van 3D ontwerp en visualisatie. Toen hij in 2017 is overgestapt naar SketchUp Pro, is hij begonnen met het uitwerken van een complete zeilboot in SketchUp Pro als oefening!
Mark is al meer dan 25 jaar werkzaam in de branche en de basis van zijn werk wordt gevormd door een technische opleiding en een ruime ervaring in de bouwkundige architectuur. Voor hem is de koppeling tussen vorm en functie de basis van elk ontwerp. "Ontwerpen is niet alleen het creëren van mooie plaatjes en het vertellen van een goed verhaal. Het gaat in eerste instantie om het verkrijgen van een duidelijk uitgangspunt, waarbij visualisaties de gedachten en ideeën tastbaar maken en in een reële compositie plaatsen.", aldus Mark Ganzeveld. "Het definiëren van hoofdlijnen helpt bij het bepalen van de richting, waarna vanuit het basisconcept de prioriteiten, het budget, de identiteit, de doelstelling, de sfeer en beleving in de juiste proportie het resultaat vormen."
In 2017 is Mark overgestapt op SketchUp Pro. Mark is na het volgen van een SketchUp Pro training bij importeur Design8 zo enthousiast geraakt, dat hij direct aan de slag is gegaan met de software om de functies onder de knie te krijgen. Zijn eerste project met SketchUp Pro is direct een indrukwekkende. Alhoewel het hier een privé project betreft, heeft Mark toch de vele mogelijkheden van SketchUp Pro uit de kast getrokken. Zoals Mark zelf ook zegt: "Om SketchUp Pro snel onder de knie te krijgen, maar ook om een goed startpunt te creëren, heb ik contact gezocht met importeur Design8 voor het volgen van een training. Ik was direct enthousiast en om mijzelf de mogelijkheden van SketchUp Pro verder eigen te maken, ben ik begonnen met dit ontwikkelingsproject waarbij ik steeds een stapje verder wil gaan. Dit ter inspiratie, maar ook voor het verder ontwikkelen van mijn vaardigheden met SketchUp Pro." Op de website van Mark Ganzeveld | ontwerp wordt de bezoeker dan ook op de hoogte gehouden van de voortgang van dit project. Als Mark tussen het creëren en realiseren van zijn andere mooie projecten door tijd over heeft, zal hij zeker weer verder werken aan zijn oefenproject.
© Mark Ganzeveld | ontwerp
Domela Nieuwenhuisware 11
8014 TS Zwolle
Tel +31(0)6 280 78 160
info@markganzeveld.nl
Bron: showcase.sketchup.com
SEA-Tech is een logistiek ingenieursbedrijf dat gespecialiseerd is in transport, opslag en andere havenactiviteiten. Ze gebruiken SketchUp Pro om transportfaciliteiten en machines te ontwerpen, alsmede activiteiten in goede banen te leiden en klanten technische support te geven. In gesprek met Pascal Guidicelli, projectleider bij SEA-Tech en verantwoordelijk voor het werk van het bedrijf in SketchUp Pro.
Over SEA-Tech
SEA-Tech is onderdeel van het Belgische bedrijf SEA-Invest, dat wereldwijd opereert als terminal operator voor bulkhandling. SEA-Tech is het ingenieursbedrijf dat gespecialiseerd is in het bedenken en vormgeven van bulkhandlinginstallaties. SEA-Tech ontwerpt installaties over de gehele wereld voor SEA-Invest, maar ook voor externe klanten zoals particuliere bedrijven en overheden. Klanten varieerden van havenautoriteit tot een mijn- of fabriekseigenaar. Ze maken gebruik van SketchUp Pro om technische criteria van de installatie en het masterplan voor aannemers te ontwikkelen.
Hoe kwam u op SketchUp Pro voor dit soort werk?
Gezien alle films, videogames en de interactieve en realistische 3D wereld waarin we leven, willen mensen graag zien en beleven waarin ze investeren. Architecten kwamen al lange tijd geleden tot dit besef: wij moesten hun voorbeeld volgen, want 2D draadframes zegt een niet-technisch persoon natuurlijk niets.
De enige 3D software die we gebruikten was solidWorks, wat goed is voor de technische uitwerking van de gehele machine, maar niet voor de gehele installatie in de haven. Voor de representatie van een installatie in zijn geheel gebruikten we 2D projecties met diverse doorsnedes. Dit proces zorgde ervoor dat we veel tijd verloren, omdat elk element van de havenomgeving apart gemodelleerd diende te worden. En bovendien zou het resultaat niet echt aantrekkelijk zijn om aan niet-technische personen te presenteren. We hadden vaak nog meer succes met het tonen van cirkels en vierkantjes op een satellietfoto!
We besloten daarom om naar een demonstratie van architectuurprogramma's te gaan en ontdekten SketchUp Pro tijdens een evaluatie van het renderprogramma Artlantis. Ik deed onderzoek naar SketchUp Pro en ontdekte de fantastische 3D Warehouse bibliotheek. Ik probeerde wat ontwerpen te maken en modellen van het 3D Warehouse te modificeren. De eenvoud en spontaniteit beviel ons goed, alsmede het feit dat we omgevingscontext via Google Maps kunnen laden. De benodigde modificaties waren intuïtief en het resultaat een licht model, wat prima op een niet-krachtige computer gebruikt kon worden.
Hierna ontdekten we nieuwe manieren om SketchUp Pro te gebruiken en ons gebruik hiervan te verbeteren, met name door de vele tutorials op het web. Nu importeer ik 2D of 3D .dwg files, gebruik ik een combinatie van extensies, creëer ik modellen op basis van foto's (met en zonder photomatching), maak ik animaties en presenteer ik mijn modellen in LayOut. Ons laatste doel is om SketchUp te gebruiken voor het ontwikkelen van dynamische componenten.
Bovenal konden we de transitie van 2D naar 3D en vice versa vloeiend maken. Bijvoorbeeld, de bestaande 'Bag Unloader' (lossen van zakken - zie afbeelding hierboven) is begonnen als een 2D tekening en met SketchUp Pro en LayOut tot een overtuigendere visualisatie omgetoverd.
Kunt u ons vertellen hoe u te werk gaat in SketchUp?
We hebben SketchUp Pro gebruikt in al onze projecten sinds 2012. Vandaag de dag hebben we daardoor van de meeste van onze machines een 3D model. Wij gebruiken SketchUp Pro voor het ontwerpen van installaties, de verplaatsing van mobiele machines en het ontwikkelen van masterplans. Het 3D aanzicht in real-time is echt een verbetering ten opzichte van een serie 2D aanzichten.
We eisen een hoog detailniveau om technisch accuraat te kunnen zijn. In het verleden maakten we gebruik van de diensten van 3D-artiesten voor mooie renderings, maar deze vonden we te ver van de werkelijkheid. SketchUp Pro stelde ons in staat om de exacte modellen met een hoog detailniveau weer te geven, zonder dat het teveel van de capaciteit van de computer vraagt.
De uitdaging voor ons was om te kijken of SketchUp Pro kon helpen met technische aspecten, zoals bv. met de calculatie van opslagcapaciteit. Een grove schatting maken met het gebruik van simpele vormen van opgeslagen bulk tussen 3 wanden is goed, maar een accurate tekening en volume direct vanuit SketchUp Pro is nog beter! De berekening van een volume van elke vorm is een nachtmerrie voor ingenieurs, maar met de Solid Tools van Sketchup Pro behoort dit inmiddels tot de verleden tijd.
We hebben recent dynamische componenten ontwikkeld die weten hoe ze zichzelf kunnen opbouwen in de juiste dimensies en proporties. Bijvoorbeeld, onze dynamische transportbanden rangschikken zichzelf in het rolstation. Dit stelt ons team van tekenaars en ingenieurs in staat om slimme elementen te manipuleren en eenvoudig een model te creëren en te modificeren. Deze consistentie in onze resultaten stelt ons in staat de jongere garde zo snel te trainen op typische faciliteitsontwerpen zonder dat iemand hun ontwerpen kan onderscheiden van de ontwerpen van onze oudere werknemers.
SketchUp is zeker de sleutel tot onze recente successen en het heeft bijgedragen aan het klantbeslissingsproces als wij onze projecten presenteren. De klanten begrijpen en waarderen het wanneer ze direct kunnen zien hoe wij technische vraagstukken oplossen en de faciliteit verbeteren.
Gebruikt u ook SketchUp Extensies?
Zoals vele SketchUp gebruikers, downloaden wij ook vele extensies voor SketchUp om ons ontwerpwerk te versnellen. De kracht van het Extension Warehouse ligt daarom ook in het toevoegen van functionaliteit aan SketchUp Pro. De beste voorbeelden hiervan zijn voor 3D rendering, 3D printing en animatie.
Met de Keyframe Animatie extensie heeft ons team direct vanuit SketchUp Pro een promo-film gerealiseerd, die in het model gestart kan worden of geëxporteerd kan worden in Full HD.
Heeft u nog adviezen voor andere Sketchup gebruikers?
Sketchup Pro kunt u met haar interface en additionele tools volledig aan uw wensen aanpassen. Mijn persoonlijke advies aan beginners is om op bestaande modellen te trainen om gewend te raken aan tekengewoontes en om sneltoetsen te gebruiken om uw productiviteit te verhogen. Soms kan het waardevol zijn om wat extra tijd te besteden aan een exact component, zodat u het later gemakkelijk kunt dupliceren. Het 3D Warehouse is een onuitputtelijke bron van inspiratie en kan voorzien in de basis van uw tekeningen. Hierdoor kunt u snel uw eigen modellen creëren! Wat betreft dynamische componenten en animatie hebben we een gedetailleerde tutorial voor beginnende en gevorderde gebruikers gemaakt. Deze tutorial is te bekijken in het officiële SketchUp Community Forum.
Maar blijf bovenal op de hoogte van de nieuwe extensies van getalenteerde ontwikkelaars en van alle nieuwe functionaliteiten in nieuwe versies van SketchUp Pro.
Wij zijn zeer onder de indruk van hoe SEA-Tech SketchUp Pro heeft geïntegreerd in haar workflow. Heeft u ook een interessante gebruikerscase die u met ons wilt delen? Neemt u hiervoor contact met ons op via e-mail.