Tien jaar geleden vestigde Icons of Denmark zich als distributeur van Deens meubilair voor de Britse markt. Sindsdien zijn ze hard aan het werk geweest om zich te ontwikkelen van vertegenwoordigers van het Deense design tot makers ervan. Door hun unieke marktgestuurde aanpak brengen ze Deens design naar het moderne kantoor ... één stijlvolle bank per keer.
Vertel ons over de achtergrond van Icons of Denmark.
Icons of Denmark is begonnen als een vrij traditioneel meubelagentschap en vertegenwoordigt Deense meubelmerken voor de Britse markt. We hebben altijd een praktische benadering gehad om meubels te vertegenwoordigen en zijn er trots op zeer goed geïnformeerd te zijn over onze producten. We hebben een hoog niveau van technische knowhow voor hoe het meubilair kan worden gebruikt, wat voor soort toepassingen het meubilair heeft en bepaalde activiteiten in een kantoor waar het meubilair relevant is.
Die aanpak leidde ons naar het productontwerp en de productie. We hebben de verworven know-how naar de markt genomen en werken nu samen met Deense ontwerpers om nieuwe meubels voor het moderne kantoor te bedenken.
We werken samen met een internationale klantenkring die we op de hoogte houden van het Deense design en meubilair door middel van producten die we produceren. Onze projecten zijn voornamelijk grootschalige commerciële projecten.
Hoe bent u van de vertegenwoordigers van het Deense design getransformeerd naar de producenten ervan?
Toen de meubelontwerpers die wij vertegenwoordigen besloten om nieuwe producten te lanceren, waren wij verplicht om naar de markt te gaan en te verkopen. Dit werk weerspiegelde niet altijd wat we van het product vonden en het is de bruikbaarheid in de markt... die een beetje ouderwets voor ons werd.
In 2016 hebben we de eerste stappen gezet om ons eerste product te creëren. We konden een Deense ontwerper en fabrikant informeren over hoe we een bank wilden laten maken, wat het eerste voorbeeld werd van hoe we vandaag de dag meubels maken
In welk opzicht is uw benadering van het creëren van nieuwe producten uniek?
De manier waarop we vandaag de dag meubels ontwerpen is uiterst marktgericht. Toen we aan de slag gingen, werden er veel woonproducten naar de werkomgeving gebracht. We houden rekening met de specifieke behoeften van de werkplek en maken ontwerpen die daarop gebaseerd zijn.
Ons proces begint met het identificeren van hiaten in de markt: we merken een bepaalde behoefte of een gebied van een project waar we herhaaldelijk niet de juiste producten voor hebben. We brengen die opdracht terug en werken samen met ontwerpers en fabrikanten om tot het nieuwe product te komen. Dat is wat ons onderscheidt van veel andere bedrijven. We worden op geen enkele manier geleid door productontwerpers. Wij laten ons leiden door de behoeften van interieurontwerpers en opdrachtgevers.
Het meest recente gebied dat we hebben geïdentificeerd is bijvoorbeeld de horecabank. Een horecabank is iets wat vaak op maat wordt ontworpen voor elk project. We identificeerden dit als een gebied voor een nieuw product. Omdat we erg ervaren zijn geworden in het maken van banken en bekleding, hebben we besloten om ons in deze categorie te begeven.
Om deze nieuwe type bank te creëren, zijn we eerst in 2D begonnen met het opstellen van bepaalde afmetingen en concepten. Deze werd vervolgens verder ontwikkeld als een 3D-model dat uiteindelijk in onze werkplaats in Denemarken werd gebouwd.
Nadat we een prototype hebben gemaakt, gaan we terug naar de tekentafel om het 3D-model te verfijnen en de laatste details, zoals het stiksel en de beenpositie, uit te werken. Dit is het proces dat we hebben gebruikt voor ons nieuwe product, BANK, dat we dit jaar hebben geïntroduceerd tijdens de Clerkenwell Design Week.
Wat was uw eerste ervaring met SketchUp?
Mijn eerste kennismaking met SketchUp was in 2007 tijdens de verkoop van meubels voor een Deense fabrikant. Ik kwam de software tegen via een architect. Ik was er erg enthousiast over, dus ik begon SketchUp te promoten bij meubelhandelaren als een potentieel hulpmiddel waarin ze onze producten konden configureren.
Toen ik in 2009 naar Londen verhuisde, was een van de eerste dingen die ik deed het uploaden van onze modellen naar het 3D Warehouse en het gebruik van het platform als een integraal onderdeel van ons verkoopproces. Het gebruiksvriendelijke aspect van 3D Warehouse en SketchUp Pro zelf stelde me in staat om al onze DWG's om te zetten in SKP-bestanden en deze meer openbaar te maken.
We merkten al snel dat we een enorme aanhang kregen en een aanzienlijk aantal downloads van deze producten. Tien jaar later gebruiken we het platform nog steeds om onze modellen te uploaden en te delen.
SketchUp is een tool die we gebruiken in drie verschillende categorieën van ons bedrijf: productontwerp, configuratie en interieurontwerp.
Kunt u wat vertellen over uw showroom en de producten die erin staan. Is één van deze ontworpen in SketchUp?
Wij werken met veel productontwerpers. Op dit moment werken we met één ontwerper die zijn ontwerpen in SketchUp ontwikkelt, Peter Barreth. Hij is opgeleid als stoffeerder en bankbouwer en is een autodidactische gebruiker van SketchUp. Voor hem is SketchUp een gereedschap om snel mee te werken.
The Private Sofa was een van de eerste oplossingen die onder het merk Icons of Denmark door Peter werden gemaakt. Dat product was gebaseerd op een stel basisprincipes zoals comfort, zithoogte en flexibele maatvoering. Het proces begon met het opstellen van 2D. Op basis van die eerste ideeën zijn 3D-modellen gemaakt in SketchUp. Nadat het eerste prototype in Denemarken was gebouwd, hebben we het naar onze showroom in Londen gestuurd.
We hebben dit prototype gebruikt om marktfeedback te krijgen en te begrijpen wat er nog meer moest worden gedaan om de functie en vorm te verfijnen voordat we het op de markt brachten. Het was bijna een jaar later dat The Private Sofa werd geboren als een compleet product uit ons onderzoek en ontwikkeling met de commerciële gemeenschap van Londen voor interieurontwerp.
Wat is volgens u de toegevoegde waarde van SketchUp?
De meeste van onze productontwerpen zijn beschikbaar in verschillende maten en afwerkingen die kunnen worden geconfigureerd voor een specifiek project van een klant.
Toen we bijvoorbeeld vergadertafels begonnen te verkopen, realiseerden we ons dat het een voordeel is om klanten hun eigen maat te laten kiezen. We kunnen de tafels van ons bestaande ontwerp visualiseren en configureren om exact aan de behoeften van de klant te voldoen. Dit is waar we SketchUp elke dag gebruiken. Ons verkoopteam voor tien personen gebruikt het product allemaal.
Omdat onze producten op maat kunnen worden gemaakt, communiceren we details zoals de positionering van de benen, de splitsing van tops in een tafel en de integratie van kracht. Als de klant een specifiek randdetail wil, kunnen we dat visualiseren. Dat moet snel worden gevisualiseerd om de betrokkenheid van onze klanten te krijgen en zodat we allemaal op elkaar zijn afgestemd. Onze Forum tafel heeft bijvoorbeeld een vrij eenvoudige geometrie die zich leent voor snelle aanpassing in het product. We kunnen deze tafelbladen heel gemakkelijk opnieuw tekenen om aan de maat van de klant te voldoen.
We sturen die tekeningen terug naar onze producenten in Denemarken wanneer we de bestellingen plaatsen. Hierdoor kunnen we zeer snel synchroniseren met de producenten en fabrikanten voordat een bestelling wordt geplaatst. Dat is eigenlijk waar we de grootste waarde van SketchUp voor ons bedrijf vinden.
U zei dat Icons of Denmark bijdraagt aan het interieurontwerp van een project. Hoe ziet die workflow eruit?
We worden vaak uitgenodigd om onze producten in samenwerking met een architect te plaatsen. Ook werken we soms samen als de architect inspiratie nodig heeft voor een bepaalde opstelling en dat vraagt vaak om een snelle doorlooptijd.
SketchUp stelt ons in staat om een rol te spelen in het werk van de ontwerper door niet alleen een bank te pitchen, maar ook daadwerkelijk een volledige configuratie van onze meubels te pitchen en deze samen met de voorstellen van onze medewerkers te visualiseren.
In dit geval zouden we een briefing nemen van een interieurarchitect of architect, enkele ideeën voorstellen voor de ruimte met onze producten, en een voorstel voorbereiden voor de indeling van de ruimte. Dit laat niet alleen onze individuele producten zien, maar laat ook zien hoe de producten ter plaatse op grotere schaal zullen werken.
Als het gaat om het interieurontwerp, denk ik dat sommige van onze producten daar echt tot hun recht komen. Zo is de EC1 sofa een modulaire bank. Je kunt met de verschillende onderdelen van dit product spelen, waarbij je ze kunt veranderen op basis van de ruimte waarin je je bevindt.
En dit is net zo belangrijk voor ons als de vorige twee manieren waarop we het product gebruiken. Je wilt het product in een bepaalde maat, maar je wilt het ook in een bepaalde vorm en positionering. Ik denk dat de EC1 daarom een van onze meest populaire producten op 3D Warehouse is gebleken.
Hoe werkt u samen met verschillende ontwerptools in uw team?
Naast onze zitbankenlijn werken onze andere productontwerpers in SolidWorks. Ongeacht de workflow van de productontwerpers, dit alles wordt in DWG-bestanden ingevoerd, waardoor het voor ons mogelijk is om te werken op een formaat dat we snel kunnen lezen en begrijpen.
Dat is opnieuw waar SketchUp de gemeenschappelijke factor wordt. We vragen onze productontwerpers die in SolidWorks werken altijd om ons een DWG-model te geven. Vervolgens kunnen we SketchUp-modellen maken voor delen via 3D Warehouse of onszelf gebruiken wanneer we de producten in situ configureren of gebruiken.
Voor het exporteren is het erg handig voor ons dat we onmiddellijk DWG's kunnen maken als 2D- of 3D-bestanden van de producten die we helemaal zelf ontwerpen. SketchUp biedt ons een compatibiliteitsvoordeel voor alle belanghebbenden waarmee we samenwerken.
Waar kunnen we meer voorbeelden van uw werk vinden?
Over Icons of Denmark
Sinds de oprichting in 2009 staat Icons of Denmark bekend als de Londense thuisbasis van Deens design voor commerciële interieurs. Jesper en het Icons of Denmark team zetten zich in om het allerbeste Deens design naar de commerciële interieurmarkt in de UK en daarbuiten te brengen en werken nauw samen met een cirkel van getalenteerde ontwerpers en ambachtslieden die een diepe fascinatie hebben voor verfijnde schoonheid, natuurlijke materialen en functioneel ontwerp waar de Denen trots op zijn.
Meer informatie over SketchUp in Interieurs?
Schrijf u hier in als u meer informatie over SketchUp Pro voor (commerciële) interieurs wilt ontvangen: