Let op: Met de komst van versie 2019 kun je SketchUp Pro ook met een abonnement licenseren. Je hebt dan genoeg aan een actief Trimble ID! (Het Trimble ID waarmee je inlogt dient wel te zijn toegewezen, kijk voor instructies naar ‘Hoe activeer ik mijn Subscription?’
Als je een ‘Perpetual’ of ‘Classic’-licentie hebt en het activeren lukt niet, kan er het volgende aan de hand zijn:
-
Jouw serienummer en autorisatiecodes passen niet bij de SketchUp Pro versie die u probeert te activeren.
Elke versie van SketchUp heeft zijn eigen serienummer met bijbehorende autorisatie code. Elke versie van SketchUp is ook een ander programma, dus je kunt (m)eerdere versies op je computer hebben staan. (Dit is vooral handig als je extensies gebruikt die nog niet werken met de nieuwste versie van SketchUp). Zolang je Maintenance en Support hebt ontvang je bij het uitkomen van een nieuwe versie van jouw reseller een email met jouw licentiegegevens. Bewaar deze dus zorgvuldig!
- Het serienummer versie 2019 begint met een W
- Het serienummer versie 2019 begint met een V
- Het serienummer versie 2019 begint met een U
- Het serienummer versie 2018 begint met een T
- Het serienummer versie 2017 begint met een S
- Opmaaktekens uit een toegestuurde PDF met daarin uw Serienummer en Autorisatiecode worden niet opgepikt door SketchUp, probeer de codes handmatig in te toetsen in de invoervelden.
-
Je probeert een oude versie op een nieuwe computer te activeren.
Als je een nieuwere versie heeft geactiveerd, wordt die actief en kun je oudere versie niet meer op een nieuw systeem activeren. Deze oude licenties blijven wel werken op systemen waar die reeds op was geactiveerd. -
Je hebt onvoldoende schrijfrechten.
Op Windows kan dit gebeuren door de manier waarop SketchUp is geïnstalleerd. Installeer SketchUp altijd door, ingelogd te zijn als de normale gebruiker, met de rechtermuisknop te klikken op het gedownloade en eventueel uitgepakte installatiebestand en dan te kiezen voor ‘Uitvoeren als Administrator’. Het hebben van Administratie rechten is niet hetzelfde! Indien je niet zeker bent hoe SketchUp is geïnstalleerd, kun je dit alsnog doen en dan te kiezen voor de ‘Repair’ optie in het installatieprogramma. Bij de laatste optie worden alle instellingen die u heeft gemaakt en extensies behouden.
Op de Mac dien je op de schijf-image (.dmg) te dubbelklikken en dan in het te verschijnen venster het SketchUp-mapje daadwerkelijk te slepen in de Programma map. -
Jouw activaties zijn op.
Als het goed is heeft jouw licentie drie activatiemogelijkheden; twee omdat je daar volgens de voorwaarden recht op heeft en één voor reserve. Mocht jouw computer kapot/gestolen/gecrasht/... zijn, dan kun je die derde activatie gebruiken. Heb je die stiekem al toegepast? Deactiveer dan één van de andere twee licenties om de derde weer vrij te maken.
Let op: als je een computer vervangt, deactiveer dan jouw licentie op de oude computer voordat je hem wegdoet! Het verwijderen van het programma SketchUp is niet voldoende, je dient de activatie te verwijderen via Help->Welcome To SketchUp->License->Remove License. Je kunt gemakkelijk controleren of het verwijderen gelukt is, start SketchUp nog eens op en kijk of de licentie daadwerkelijk is verwijderd. -
Je bent offline:
Je moet een werkende internetverbinding hebben tijdens het activeren van de licentie. Ook voor het verwijderen van de licentie op je oude computer dient het internet te werken! Eenmaal geactiveerd kun je evengoed met SketchUp aan de slag als je (tijdelijk) geen internet hebt. Zorg er voor dat je een keer in de 4 weken wel contact maakt. - Voor het activeren van de licentie maakt SketchUp contact met een van de Licentie servers van Trimble SketchUp. Zorg dat deze poorten open staan: 80, 8080, 443, 5053 en 50530. Via deze poorten probeert SketchUp zijn domeinen te bereiken (*.sketchup.com). Je kunt dit instellen in de Firewall of jouw Antivirus programma.
- Voor het checken van een actieve internetverbinding gebruikt SketchUp het volgende adres: http://www.google.com/ncr. Zorg dat dit domein ook bereikbaar is in jouw Firewall of Antivirus programma.
-
Vanaf versie 2017 maakt SketchUp gebruik van een ingebouwde webbrowser (Chromium, een vereenvoudigde versie van Chrome) De WebCache die wordt gebruikt, kan worden verwijderd: In Windows is dat de (verborgen) map: C:\Users\***USERNAME***\AppData\Roaming\SketchUp\SketchUp 20xx\WebCache.
Op de Mac vind je die hier:~/User/Library/Application Support/SketchUp/SketchUp 20xx - Je gebruikt een Proxy: Bij het gebruik van een proxyserver wordt al het internetverkeer geregeld door de proxyserver (veelal VPN of in een virtuele omgeving als Citrix). Virtuele omgevingen worden niet ondersteund, mogen volgens de licentieovereenkomst van een Stand Alone licentie ook niet worden gehost. Je dient contact op te nemen met jouw reseller voor mogelijke oplossingen.