David Daniels leidt de Starbucks' America East ontwerpteams en houdt toezicht op meer dan honderd ontwerpers in New York, Chicago, Miami, Dallas en Latijns-Amerika. David en zijn team hebben alleen al in 2016 meer dan 1400 grote Starbucks renovaties en nieuwbouwwerken uitgevoerd. David is niet alleen een gepassioneerd (en productief) ontwerper, maar ook een SketchUp-liefhebber, dus SketchUp was blij om met hem te praten over zijn aanpak van het ontwerp en de besluitvorming bij Starbucks.
Hallo David... Wilt u uzelf en uw team voorstellen aan de SketchUp gemeenschap?
Natuurlijk! Ik ben architect en de Managing Director of Design bij Starbucks en ik ben verantwoordelijk voor onze teams en projecten in de regio Amerika Oost. Ik heb SketchUp jaren geleden geleerd van een man uit Kathmandu en gebruik het sindsdien voor projecten. Na verloop van tijd ben ik meer in de richting van leidinggeven gegaan, maar ik zal nog steeds met SketchUp spelen tijdens het ontwikkelen van concepten en het uitvoeren van massastudies.
De ontwerpstudio's van Starbucks werken met SketchUp. Als je er doorheen loopt, zie je een dertigtal ontwerpers werken aan verschillende projecten die er volledig uniek uitzien. Wij zijn de grootste SketchUp-fans; het zien van mijn teams die het stijlpalet van SketchUp aanpassen om hun eigen smaak in de renderings aan te brengen is voor mij een erg leuk onderdeel van het ontwerpproces geworden.
Hoe is uw team aan de slag gegaan met SketchUp?
Op een gegeven moment werkte ik vanuit het kantoor in Miami en waren er een handvol ontwerpers, waaronder ikzelf, die aan spraakmakende flagship stores werkten. We gebruikten SketchUp voor het ontwerp en de rendering, maar niet iedereen deed dat.
Als ontwerpleider is het een deel van mijn taak om ontwerpen te beoordelen en goed te keuren. Ik bekijk veel: alleen dit jaar heeft mijn team meer dan 1.400 ontwerpen uitgevoerd en ik moet ze snel beoordelen.
Sommige mensen brachten me zwart-witte wireframes of tweedimensionale beelden. Dit maakte me ongemakkelijk omdat het betekende dat ik mijn stempel van goedkeuring zou zetten op een winkel, een palet, of een blik die ik in mijn hoofd moest proberen te construeren zonder visueel besef van hoe het echt zou gaan samengaan. Op dat moment begonnen we erop aan te dringen dat iedereen SketchUp zou gebruiken om te modelleren en te tekenen in texturen en oppervlakken, zodat ik ontwerpen met meer vertrouwen en autoriteit kon goedkeuren.
De overstap naar SketchUp begon in de studio in Miami, waar een van mijn senior ontwerpers de leiding had. Sindsdien ontwerpt de Miami studio nu meer in samenwerking, met elke week een ontwerpvoorstelling waar ze samenkomen met hun computers en een grote monitor. Ze zijn co-auteur van vijf of zes kernwinkels op één dag, waarbij ze het ruimtelijke ontwerp, het palet en de smaak bepalen, allemaal binnen SketchUp. In de tijd dat iedereen andere software gebruikte, was dit onmogelijk om te doen.
Na het testen van de workflow in dit kantoor, hebben we de hele Latijns-Amerikaanse studio aan de gang geholpen met SketchUp, en vervolgens kort daarna New York en Dallas. Het afgelopen anderhalf jaar hebben we dit kunnen uitrollen over de vier kantoren waar ik toezicht op houd. Ik heb gemerkt dat als mijn ontwerpers SketchUp eenmaal hebben geleerd, ze er echt veel plezier aan beleven om het te gebruiken in vergelijking met andere software. SketchUp heeft sluimerend talent losgemaakt bij onze aanstormende ontwerpers.
Op welke manier brengt dit u dichter bij het eindproduct?
Onze architecten voeren in Revit de terreinverkenningen uit en maken de casco's van het gebouw. Wij exporteren dit model naar SketchUp en voeren het gehele interieurontwerp in SketchUp uit. Dit omvat het verfijnen van de kleuren, materialen, meubels, inrichting en toebehoren. We maken een prachtig driedimensionaal schematisch ontwerp dat we vervolgens aan onze Architecten of Record (AoRs) overhandigen. Dat is wat we hen geven om de bouwpakketten te maken.
Elke winkel is buitengewoon speciaal voor ons merk en voor onze klanten: het is hun ‘third place,’ een ruimte waar mensen kunnen zitten en verblijven, of winkelen en leren. We willen de juiste samenhang vinden tussen merkgericht zijn en lokaal relevant zijn, zodat de winkel goed aansluit op die buurt, of het gebouw waarin het zich bevindt, of dat deel van de stad.
En omdat de omstandigheden telkens anders zijn, moet elke winkel toch uniek zijn?
Inderdaad. Binnen de winkels hebben we een aantal eenvoudige principes die echt belangrijk zijn voor ons. Als we een gebouw vinden, denk ik dat het echt belangrijk is om met het geraamte van de ruimte te werken. Dus als de ruimte bakstenen muren heeft, of een aantal oppervlakken die in gevaar verkeren, of het heeft een aantal grote blootgestelde trussen in het dak, dan willen we dit laten zien en niet verbergen. Deze behuizing is de unieke ziel die deze ruimte herbergt: de koffiebar.
“Waar de bar zit, hoe het eruit ziet en aanvoelt, de zichtlijnen van en naar het, hoe het verlicht is, zijn allemaal erg belangrijk. We investeren veel tijd om ervoor te zorgen dat het als een fijn vervaardigd meubelstuk is, omdat dit het grote podium is waar we 'koffietheater' maken”.
Uw nieuwe winkel op 10 Waverly Place zou een goed voorbeeld zijn. Wat is uw favoriete onderdeel in dit ontwerp?
10 Waverly Place is een reserve bar, wat betekent dat het een speciale winkel is met een verhoogde koffie-ervaring. De manier waarop we daar koffie bereiden en brouwen is behoorlijk speciaal. We hebben een Black Eagle machine, een Siphon - wat een Harry-Potter-achtig brouwsel is - een Nitro-brouwsel, wat betekent dat we onze klanten koude brouwsels van de tap kunnen aanbieden. Het gebouw zelf was een bestaand gebouw met een prachtige witte terrazzovloer die toevallig dezelfde kleurstelling had als onze flagship store, The Roastery, in Seattle. Dus dat hebben we bewaard en opnieuw aangebracht, de bestaande bakstenen muren behouden en ook enkele met de hand getekende aangepaste kaarten en kunstwerken laten maken door een geweldige kunstenaar genaamd Tommy Tailor met wie ik de afgelopen jaren heb samengewerkt.
Hoe ziet de ontwerpworkflow van Starbucks eruit?
Zodra we een gebouw hebben gevonden dat functioneel een Starbucks winkel kan herbergen, maken we een functionele indeling, die zich vervolgens ontwikkelt tot de eerste gedetailleerde plattegrond. Als dit voorstel groen licht krijgt van ons operationele team, dan starten we met het interieurontwerp in SketchUp. Hier testen we ideeën voor de bar, de verlichting en het assortiment. Het voelt alsof we in SketchUp met klei werken: veel ideeën kunnen snel worden uitgeprobeerd. De snelheid die dit ons biedt, betekent dat we snel ideeën kunnen visualiseren, de ideeën die we leuk vinden kunnen identificeren en erop kunnen voortbouwen naarmate het ontwerp vordert.
Wat is die ene unieke functionaliteit waarvan je blij bent dat SketchUp deze heeft?
Dat is zonder twijfel Style Builder. De manier waarop we de standaard stijl kunnen aanpassen naar een handgetekende, warme en niet al te perfecte uitstraling, helpt ons om een scala aan design esthetiek in onze winkels treffend weer te geven.
Snelle technische Q&A met Eduardo Meza, LEED AP en Senior Designer bij Starbucks’ Miami Studio
- We hebben gemerkt dat uw team een indrukwekkende selectie materialen gebruikt. Waar vindt en beheert u materialen?
De meest gebruikte materialen zijn gemaakt op basis van foto's en scans van onze standaard catalogus. - Hebben alle teams een afzonderlijke materialenbibliotheek? Of deelt u uw materialen tussen kantoren?
De studio in Miami heeft een bibliotheek gemaakt met onze standaard materialen en dit is een bibliotheek die we hebben gedeeld met andere Starbucks Studios. Materiaal buiten ons standaard palet wordt per project op maat gemaakt. - Gebruikt u of iemand in uw team SketchUp Extensies binnen de workflow? Zo ja, kunt u ons uw top drie vertellen?
Jazeker, dat zijn; LSS Matrix, Section Cutface en Smart Drop. - Met welke sneltoets combinaties zou u niet zonder kunnen leven?
Snelkoppelingen zijn een must voor mijn workflow. Dit zijn mijn favoriete en meest gebruikte aangepaste sneltoetsen: M = Materialen, C = Componenten, L = Lagen.
Meer informatie over SketchUp in Interieurs?
Schrijf u hier in als u meer informatie over SketchUp Pro voor (commerciële) interieurs wilt ontvangen: