Render[in] v3 verkrijgbaar
Abvent heeft de officiële release aangekondigd van Render[in] 3, een volledig geïntegreerde realtime render engine voor SketchUp. Aangedreven door de render engine van Artlantis 6, biedt Render[in] 3 gebruikers de hoogwaardige, realistische rendering in een robuuste en gemakkelijk te gebruiken applicatie.

Lees meer...

Hulp

Waarom is het beeld traag en schokkerig?

Dit is vrijwel altijd te wijten aan de videokaart, deze dient voldoende snel te zijn en OpenGL zeer goed te ondersteunen.

Controleer allereerst de instellingen bij:

Window > Preferences > OpenGL

Speel hier eens met de vinkjes en zie of dit het probleem oplost.

Download ook de laatste drivers voor de videokaart, het liefst die van de chip-fabrikant zelf (nVidia of ATI bijvoorbeeld en niet Microsoft).

Kijk ook kritisch naar je file, staan er veel bomen in, staat de schaduw altijd aan, ..., dit zijn vertragende factoren. Een boom telt al snel 10.000 elementen zoals lijnen en vlakken en dat moet allemaal berekend worden, zeker bij schaduw. Zet 10 bomen op een rij en ... tsja.. voor vrijwel elk systeem niet bij te benen!

Ons advies is daarom ook om details zo laat mogelijk in het proces toe te voegen, of in elk geval op een aparte laag te plaatsen zodat u deze makkelijk aan/uit kunt zetten. Hetzelfde geldt voor de schaduw.

Kijk eens onder Window > Model Info > Statistics, hoeveel lijnen en vlakken telt je bestand? Kan dat niet wat minder? Bij het tekenen van een buis bijvoorbeeld middels het Follow Me gereedschap kunnen zeer veel vlakken worden gemaakt. Je kunt ook de basiscirkel voor de buis wat minder segmenten geven, dit scheelt al snel de helft aan vlakken.

Tijdens een cursus SketchUp Pro leer je hier handig mee om te gaan en een goed file op te bouwen.